orang miskin dilarang sakit?


posted by radhiahsyahida

6 comments

search google, jumpa gambar ni.ish3.. diskriminasi!

Sakit itu nikmat bila kita percaya Allah sengaja menguji iman kita!

Manusia, secara fitrah bila diuji dengan kesakitan, pasti akan lemah, pasti akan longlai, pasti akan malas, pasti akan menyerah. pasti! sangat pasti! bukan omong kosong. Tapi, itulah hakikatnya manusia. Dan kepastian itu mungkin bertukar bila hati dan jiwa lebih takut dengan sakitnya balasan Allah di akhirat berbanding sakit dunia yang sekejap cuma itu.


Nak rasa sakit, cuba hiris jari anda. Ada berani? huhu... Oklah, melampau sangat permintaan tu. Tukar lah, cuba cubit tangan kawan sebelah anda dengan kuat. Tanya dia, sakit tak? Kalau dia jawab tak sakit, cuba cubit lagi sampai dia menjerit..heheh~


Melampaukan entri kali ni? huhu..takdela..sebenarnya saja je nak suruh feel sakit dulu sebelum baca 1 cerita yang saya amat suka untuk kongsi dengan kalian. Cerita yang baru saya dengar 2 hari lepas. Selamat menghayati dan moga bermanfaat.


Sewaktu perang badar, ada 2 orang budak yang ingin menyertai perang kerana mereka ingin membunuh Abu Jahal iaitu orang yang selalu menyakiti nabi. Tetapi permintaan mereka tidak dibenarkan oleh RasuluLlah disebabkan oleh faktor usia mereka yang masih muda. Walaubagaimanapun, dua budak ni masih tak putus asa..Dipujuknya nabi sehingga akhirnya Rasulullah menyuruh mereka bergusti [lebih kurang la..] untuk menunjukkan siapa yang paling kuat. Betapa semangatnya 2 orang budak ni sampai dua-dua tak kalah. Akhirnya, mereka berdua diberi peluang untuk menyertai perang badar.


Semasa bermula perang, 2 orang budak ni hanya bermatlamatkan 1 perkara iaitu mencari dan membunuh Abu Jahal. Ketika mereka meluru ke arah Abu Jahal, tiba-tiba lengan salah seorang budak ini telah ditetak oleh musuh. SubhanaLlah, betapa tingginya iman budak ni, dia terus memijak lengannya supaya terus putus agar dipermudahkan pergerakannya untuk membunuh Abu Jahal.


Huhu..Just imagine, betapa hebatnya budak-budak pada zaman RasuluLlah kalau nak dibandingkan dengan budak-budak zaman sekarang kan? atau secara jelasnya lagi, kalau nak dibandingkan dengan kita!

Jauh panggang dari api~ mungkin?
kita mengetahui dan Allah lebih Mengetahui.

6 comments

[fellow followers]