Archive for November 2009

ada apa apa


posted by radhiahsyahida

9 comments


"Bagaimana kamu mengingkari Allah sedangkan kamu tadinya mati,
kemudian dihidupkan olehNya, kemudian kamu dimatikan dan
dihidupkanNya kembali, akhirnya..kamu dikembalikan kepadaNya.."
[Al-Baqarah : 28]

***


sudah beransur pulih.alhamduliLlah.thanx 4 du'a
p/s : da kuar hospital, da bleh drive :)


haa..75?? tak patut..tak patut

***


Dari Abu Hurairah r.a, RasuluLlah s.a.w bersabda :
"Makanan untuk dua orang mencukupi untuk tiga orang &
makanan untuk tiga orang mencukupi untuk empat orang"
[Al-Bukhari dan Muslim]

***


~secepat hilang siang, malam baru siang bermakna~

***


adik tanya : "kak, lembu ni name ape?" kakak jawab : "hurm..sapy kut.." [pengaruh kartun]


"...Sesungguhnya Allah hanya menerima korban dari orang-orang yang bertaqwa"
[Al-Maidah : 27]


semangat orang tua pada orang muda

***


senyumlah..
jika kamu mahu aku tenang
jika aku mahu kamu sayang

***

.sekadar hiasan.

Berminat? untuk tempahan..sila ke kg Binjai, Kubang Kerian, Kelantan
Tiramisu cake : rm30, Apricot cake : rm35, Blueberry cake : rm30,
Moist Chocolate cake : rm32, Indulgent cake : rm40, Keladi cake : rm30, Trifle cake : rm 24 etc.

ujian itu nikmat


posted by radhiahsyahida

5 comments

Salam Eid Adha
> Sahabat seperjuangan yang dikasihi kerana Allah swt
> Semua pelawat blog ini yang memegang status sebagai muslim dan muslimah

Nikmat

AlhamduliLlah, kalau bercakap bab nikmat daripada Allah semestinya sebagai manusia biasa dan luarbiasa, kita memang tidak mampu untuk menghitung hatta dengan kalkulator paling canggih di alam semesta sekalipun.

Ujian
Sebenarnya hari ini keluarga saya diberi satu lagi n
ikmat dari Allah s.w.t [Maha suci Allah] iaitu nikmat ujian.

kronologi


24 nov - [petang] Gotong royong membersih halaman rumah diadakan, tengah syok-syok bersih daun-daun yang berjuntai di tepi pagar, ditakdirkan mata abah dimasuki sesuatu yang tak dapat dikenal pasti.


25 nov - [pagi] Mata abah makin teruk, merah dan bengkak. Abah terus pergi mendapatkan rawatan dari pakar mata. Akhirnya, mata abah terpaksa dibalut sebelah kiri [ala-ala lanun macam tu la..]

26 nov - [pagi] Abah pergi berjumpa pakar mata untuk kali ke-2. Dikhabarkan bahawa terdapat kuman di dalam mata yang menyebabkan mata abah semakin bengkak dan bernanah. Doktor terpaksa menahan abah untuk berada di wad untuk rawatan susulan.
[petang] seronok dapat berbuka puasa di hospital bersama-sama abah [first time..cam darrak sket ar..]

27 nov - InsyaAllah raya korban. Terpaksa berkorban untuk tidak pulang ke kelantan demi seorang abah.

Saya tidak mahu apa-apa, cukuplah sekadar titipan du'a dari kalian untuk abah saya yang berada di Hospital Besar K.Trg sekarang ini.


Indahnya nikmat ini, mungkin sebagai kifarah dosa untuk abah dari Allah. Siapa tahu kan? Sedih itu memang tidak dinafikan lansung! Tapi bersyukur juga perlu. Lagipun saya percaya tidaklah Allah menjadikan setiap sesuatu dengan sia-sia~

p/s : teringat masa bergurau dengan abah semalam. "Abah, kalau gi smayang raye luse mesti abah jadi fames je sebab sume org tengok op.." [tetibe rasa bersalah plak kata macam tu padahal abah tak ada pun pluang untuk smayang raya tahun ni...=( ]

Gambar untuk tatapan anak-anak abah yang berada di kelantan & kedah. Dengan ucapan, moga tabah berhari raya di perantauan~



Langit Allah di Kuala Terengganu.. subhanaLlah, cantik!
Tapi, percayalah terdapat 1001 rahsia disebaliknya..


2+1= jama'


posted by radhiahsyahida

No comments


[Jamaah]

Sukacitanya saya ingin sekali memperkatakan hal ini di kala musim cuti yang sedang melanda kebanyakan pelajar terutamanya para pelajar IPT. Ada yang baru cuti, ada yang separuh cuti dan ada yang dah habis cuti [tapi nak sambung lagi ^_^].

Apa kaitan cuti dan jamaah? [kot-kot la ada orang tanya..]
Kalau anda seorang yang mengambil berat tentang keadaan hati anda, pasti anda akan perasan perubahan hati itu bila mana cuti mula melanda. Bila mana kita jauh dari kawan, jauh dari nasihat, tazkirah dan teguran. Jauh..jauh..Segalanya jauh!


Hiduplah berjamaah! kerana itulah lambang kekuatan seorang manusia. Bila hidup berteman, punya sandaran, ada penunjuk jalan. Maka, tidaklah manusia itu selama-lamanya di dalam kesesatan.

Jangan salah faham kawan!
Berjamaah bukan bermakna anda kena pakai kopiah, pakai tudung labuh, pakai jubah atau bawak tasbih tiap-tiap masa pastu duduk dalam halaqah [walaupun itulah yang bagusnya kan?]. Cukuplah dengan anda tidak membiarkan diri keseorangan dan terumbang-ambing tanpa teguran. Jadikan ahli keluarga kita sebagai geng bermuhasabah dan sentiasalah berhubung dengan kawan-kawan yang boleh top up kan iman anda. Tidak dapat tidak!

Sebagai manusia lemah, kita sering menganggap masa cuti ialah masa untuk melempar segala beban dan juga masa untuk bersendirian sedangkan tanpa kita sedar itulah masa yang ditunggu oleh syaitan!

RasuluLlah s.a.w bersabda :
"Hendaklah kamu berada di dalam jamaah kerana sesungguhnya berjamaah itu rahmat sedangkan perpecahan itu adalah azab"

Satu kisah yang mungkin benar dan mungkin juga tidak.

Pada waktu cuti akhir semester, X ialah seorang manusia biasa tetapi bagus agamanya, tahu hukum hakam tetapi dilanda kesunyian dan kebosanan kerana suka menyendiri dan kurang bergaul dengan ahli keluarga dan juga terputus hubungan dengan teman seperjuangan lantaran hebatnya kuasa cuti. Tiba-tiba, satu hari 1 sms telah muncul di skrin handphonenya. Sms yang menggugat dasar pendiriannya selama ini, sms yang meyebabkan hatinya terumbang-ambing dilambung ombak nafsu. Dek kerana tiada kawan dan ahli keluarga yang menegur, maka terjerumuslah X tersebut di dalam kancah zina hati.

Maka, ketawalah syaitan berdekah-dekah kerana berjaya menjerut seorang lagi umat nabi Muhammad s.a.w. [naudzubillah min zalik]

Sekadar pesanan kepada semua sahabat yang dikasihi, jagalah hati kita! Jangan biar ia luka di waktu cuti, takut-takut makin bernanah bila mula semester baru nanti.

Maka, pergunakanlah anugerah cuti ini sebagai masa untuk kita memperkukuhkan ikatan jamaah antara kita dan keluarga, dan carilah sahabat yang boleh menegur kita tatkala alpa supaya tidak alpa. Contohnya :

1 perbualan telah berlaku di dinding YM pada pukul 9.32 pagi antara 2 orang manusia.

F : D, mandi tak lagi ni?
D : ...............
F : Hehe..same ar..D, smayang dhuha tak lagi hari ni?
D : Ops..tak sedar la dah pukul 9 lebih.. ralit sangat.. huhu.. ok. tq tolong ingatkan.jom!

* Bagus kan kalau ada kawan macam F? ^_*

SubhanaLlah, AlhamduliLlah, Allahuakbar


posted by radhiahsyahida

3 comments

Trip to kedah : 21-22/11/2009

meriah! subhanaLlah, AlhamduliLlah, Allahuakbar!

Baby senyum : subhanaLlah!

Budak terbang : AlhamduliLlah!

Hampir meningkat remaja : Allahuakbar!

Wanita Solehah : SubhanaLlah!

Lelaki perkasa : AlhamduliLlah!

Wanita Mu'minah : Allahuakbar!

pengantin baru & pengantin lama : subhanaLlah, AlhamduliLlah, Allahuakbar!


AlhamduliLlah dan tahniah kerana anda sudah menghabiskan masa dengan hanya beberapa minit untuk memuji hebatnya Allah! Nantikan ganjarannya di pintu syurga~

"...dengan mengingati Allah hati mereka menjadi tenang"
[Ar-Ra'd : 28]

Pujilah Allah! Terima kasihlah pada Allah! Minta maaflah pada Allah! Jangan lupa, setiap detik langkah kita di muka bumi ini.. itulah sebenarnya mahar untuk kita menyunting syurga-Nya!
Jadi, Jangan malu untuk memuji Allah!

p/s : teringin nak snap gambar banjir kat ganu plak~ [kalau punya kesempatan la.insyaAllah]

Kg Padang Dan


posted by radhiahsyahida

4 comments


Suasana di pagi hari
bila si ibu mula bising suruh anak mandi
bila si ayah mula check kereta
bila si anak mula pakai baju cantik-cantik

Misi : Menghantar Puan Mar pulang ke gagang..hehe~
Mood : Sangat teruja untuk ke utara

Teringat dulu-dulu, kalau orang tanya dalam banyak-banyak negeri selain terengganu, negeri mana yang paling saya suka, mesti saya jawab kedah!

Kenapa?
Cuba anda bayangkan dua situasi

1. Satu tempat yang mempunyai bangunan pencakar langit dikelilingi bangunan-bangunan tinggi yang berdindingkan kaca. Ditambah dengan bunyi hon kereta bertalu-talu, Kereta bergaduh sesama kereta. Dihiasi pula dengan anak-anak muda berpakaian koyak rabak dan menjolok mata. Oh.no!

2. Satu tempat yang mempunyai sawah padi luas terbentang, sayup mata memandang. Terletak pondok-pondok kecil buat persinggahan seketika untuk menghirup angin semulajadi yang sepoi-sepoi bahasa. Diriangi pula dengan kicauan burung-burung dan haiwan-haiwan lain. Wow.fresh!

Jadi, mana satu situasi yang menjadi pilihan anda?
Inilah yang menjadi punca kenapa saya suka kedah!
melihat keindahan ciptaan Allah lantas akan terdetik hati untuk meratib memuji hebat-Nya

"Dia yang menjadikan bumi itu mudah bagi kamu, maka berjalanlah di segala penjurunya dan makanlah sebahagian dari rezekiNya..Dan hanya kepadaNyalah kamu akan dibangkitkan"
[Al-Mulk : 15]

Kemudian ada yang berkata
"Kalau macam tu, kena cari orang kedah la ni..hehe"

Lantas saya teringat 2 tahun dulu
tempat : dapur rumah
watak : ummi dan anak-anak beliau
mood : fikir masa depan [poyo je..ngehe~]

ummi : "kalau boleh, ummi nak setiap anak ummi cari setiap negeri sorang. kecuali sabah sarawak ah..jauh ngat tu..bila gi ngato, boleh rasa semua tempat"
anak [sape ntah..lupe] : "kedah nge kelantan dop leh doh...kak ti ngan kak lah dah.."
ummi : "ho.. orang lain pilih ah negeri lain plop..hehe"

tapi takdir Allah, sebab kak mar pun jumpa jugak dengan orang kedah, ingat beliau dengan orang .... hehe~ so, kuota kedah sudah padat..huhuhu. (^_^)v

Tidak bermaksud apa-apa untuk cerita di atas tu, saja-saja menimbulkan mood ngade-ngade sket pagi ni. hehe. Sebenarnya, nak cerita pasal kedah je. Dan insyaAllah beberapa jam lagi, kami akan bertolak ke utara iaitu kg Padang Dan [suke sebut nama kg ni..hehe.unik!] untuk majlis sambut menantu kak mar dengan abg imran.

InsyaAllah 5 kereta akan bertolak dari terengganu + 2 kereta dari kelantan. Doakan kami selamat sampai. [hujan tak berhenti sekarang ni kat sini..]

p/s :
1. kedah ngan penang jauh! ;D [saja je~]

2. sedih sebab lepas ni kak mar takdok kat rumah..bosanla takdok orang nak ggaduh.
3. selepas kawen,kak mar semakin sopan dan ayu bila bergambar..haha..[kak mar, jgn marah! orang puji dia ni.. ;p ]

Tadi...


posted by radhiahsyahida

14 comments

p/s : sambungkan perkataan 'tadi...' dengan 3 ayat sebelum nombor-nombor di bawah. selamat mencuba! ^_^


1. Aqeel, Along, Cik Nor, Aby, dan Tok datang rumah. suke! alhamduliLlah. walaupun dah ada nawwar dan zahra, aqeel tetap menjadi pujaan hatiku~
aqeel come lote lote dekpun, geram rase nak cubit.. [gg, ayat 'dekpun' kuo doh.hee]
[nawwar beng maroh plop ude kate gitu..;p]



2. Abang balik sekolah, senyum saja die~ syukur pada Allah!
he did the best and Allah gave him the best! thanks to Allah!


suke sakat abang tadi : "ecece abang, pengawas paling berdedikasi gitu.."

3. Bacik balik sekolah, senyum jugak~ dah cuti sekolah la katakan..
Dia taktau yang kat umah dia ni ade CU.B.I.T [hehe]
Setimbun bawak balik buku..saya belek-belek, jumpa la buku ni..

ingat lagi tak?


ala.. yang buku masa form 3 dulu tuh.. literature kan?
kisah Rudolf Rassendyll rakyat biasa yang sama nama dgn King Rudolf tuh..

[bermain dengan memori]
dulu-dulu..
kalau malas-malas atau sebelum tidur, mesti sambar buku komsas BM tu,

tak pun literature nih, tak pun buku sejarah..
huhu..nakal betul~
ada ke patut, buat buku jadi ubat tidur..
Nak buat macam mana. luv math rather than reading.huu~

Tapi tu dulu la..
sekarang dah sayang pada buku..

bab kata pepatah arab
خير جليس الكتاب
sebaik-baik teman bersembang ialah buku [uit..bersembang dengan buku?huhu]
lagipun..
otak kanan pun dah boleh berfungsi dengan elok.
otak kiri macam dah terbiar sket la..dah lama tinggal math =(


ha..saya teringat satu fakta
orang yang selalu bermain dengan nombor ni, mereka perlu selalu membaca alQuran untuk menyeimbangkan kedua-dua otak mereka sebab nombor hanya mengaktifkan otak kiri,dan Al-Quran boleh mengaktifkan otak kanan.so, balance la kan. hebat kan Allah cipta?
Jom puji Allah! SubhanaLlah!


Mode cuti : Jom baca buku!

p/s untuk kak mar : bukang 'bukumuke' yer~
[kang ade yang pandai-pandai tambah sendiri kalimah 'muka' kat blakang tuh..hehe]

nota tambahan : jaga hati jugak! huhu. tak mau berkarat cuti ni!
susah payah dah kikis karat lama..janganla berkarat lagi~

cubit


posted by radhiahsyahida

5 comments


adooii...sakitla! [eh..eh..bukan cubit yang ni la..]

CU.B.I.T

[CUTI BINA INSAN TAQWA]


THEME

EXCELLENT DUNYA AKHIRAH


AIM

BE MODERATE/WASATIYYAH

[jumud tidak! hanyut tak mahu!]
REDHA ALLAH ITU PASTI!


ORGANIZING COMMITTEE


ADVISOR

USTAZ HAMDAN a.k.a BIG BOSS


PROG. MANAGER
PN. FATIMAH

S/U TAK BERTAULIAH

CIK RASYA [ngehe..]


SPECIAL TASK

PN. MAR 'IM'


PREP. N TECH.

ENCIK ULWAN


IMAM/TAZKIRAH
USTAZ ULWAN

KEM KOMANDEN

SARJAN RASYA [huhu..]


TARGET PARTICIPANTS

IHSAN, BACIK, IZU, IZAH





COMPULSORY ACTIVITIES [EVERY DAY]


  • 5 daily prayers in jamaah!
  • 3 times for revision study!
[9.30-10.30am, 3.00-4.00pm, 8.30-10.00pm]
  • 1 time for reciting Al-Quran!
* stars will be given for any good manner *

-1mark will be given for each participation
!

BONUS!!

~ for those who get high mark will get 50cents each day ^_^

[ni bukan aishah 50sen tu ye..huhu]


mode penulis : semangat nak berprogram.huhu!+kena garang sket [tapi takdela sampai tahap macam kak ros upin ipin tu..hehe]

ini kisah kedua!


posted by radhiahsyahida

10 comments


Selepas saya pulang dari sekolah, malamnya di putrajaya. Saya terus add H sebagai teman di facebook. Sedikit perbualan berlaku di antara kami dan H terus meminta email saya.

Kami terus menyambung perbualan di dinding Yahoo Mesenger. Terus terdetik di fikiran saya ketika itu untuk membuat kajian tentang sikap murid-murid sekolah itu. Lebih kurang beginilah perbualan kami..

Saya : H, boleh cg tanya sket x?

H : pe dia cg?
Saya : Hmm..kwn2 awak ni ada kwn2 pmpuan x? [saya tanya sebabnya kat skolah mereka semua lelaki]

H : ada
Saya : kenal kat mna?

H : Sekolah agama

Saya : Oh ye..? hmm..dorg pernah keluar dgn prempuan ke?
H : Tak pernah. Tapi…
Saya : apa dia?
H : Saya bagitau cg jgn terkejut taw!
Saya : Takpe2..jgn risau. Bagitau je..
H : Dorg ni kaki ponteng, slalu pergi CC, tengok lucah..ishishish. jahat!

Saya : ye ke? [nada terkejut dan mula beristighfar]
H : ha’a.. tak percaye sudah.
Saya : macam mana H tau? [cuba mengawal emosi]

H : dorg pernah ajak saya tapi saya tak nak.
Saya : Alhamdulillah..H tolongla jaga diri. Jangan terpengaruh dengan dorg. Cg harap sangat2..
H : InsyaAllah. Nasib saya ada silat. Dorg nk belasah saya hari tu.
Saya : Alhamdulillah. Cg percaya H ni anak n murid yang soleh
H : amin.

Saya : H..boleh cg tahu siapa yg buat tu?

H : Tu..yang nasyid tadi tu..
Saya : oo..F yang kelas 6b tu ye? [saya membuat andaian
]
H : Yup.. budak kelas 6a pun ye jugak.

Saya : Termasuk A jugak ke? [A seorang pengawas]
H : ha’a depan cg memg dorg baik..sebab tak nak cg syak.
Saya : budak darjah 5 ada jugak macam tu?
H : Ada tapi tak ramai.kelas 5b je kot..
Saya : Sape? F ke?
H : F tu selalu pergi keluar rempit. Z tu jenis blue sikit..ishishish

Saya : Serius cg x sangka [memang sangat terkejut sebenarnya]
H : Cg..dorg tu semua da baligh..
Saya : [Erk..sedikit terkejut. tadi dorg salam ngan saya..huhu] bila dorg selalu tengok bnda2 mcm tu?
H : Biasanya dorg bwk hp. Tengok ramai2 dlm kelas bla takde cg.. ishishish.. jahat!
Saya : Apa yg dorg tengok?

H : Saya x tengok cg..x tau la…

Saya : [ye tak ye jugak..hehe] ada cg lain yg tau?

H : Cikgu S suruh saya jadi
spy.
Saya : bagus2..

H : tapi cikgu S da pindah..tak sempat nak bagitau
Saya : hmm..takpe, nanti cg try cr jalan [dah mula pening memikirkan macam mana nak selamatkan mereka..huhu. serius sangat sedih time tu..]
H : Cg..dorg pun merokok jugak
Saya : betul ke? Macam mana awak tau? [sekali lagi terkejut]

H : Saya nampak dlm myspace A. gambar dia hisap rokok
Saya : betul ke? Kut2 dia saje-saje pegang
H : betul cg..takkan la sy nk tipu. Rokok tu siap berasap lagi
S
aya : bagi email dia.cg nk try tgk
H : ok..jap


Saya cuba mencari page A di laman sosial Myspace.
Alhamdulillah terjumpa tapi nasib tak menyebelahi saya. A ‘private’ kan page dia. Kerana perasaan yang melonjak-lonjak untuk tahu. Maka, saya cuba untuk mendaftar akaun di Myspace [huhu..terpaksa walaupun tak berminat lansung dengan Myspace]. Malang sekali lagi sebab tak dapat sign up jugak.

Saya : Hmm..tak dapat tengokla H..
H : Ha’a dia buat private.

Saya : Takpe la.. nantila cg fikirkan mcm mana… [frust~]
H : Ok..cg janji jgn bagitau dorg sy bagitau pasal ni. nanti dorg belasah saya lagi. Silat saya da x blh guna.

Saya : Ok. Jgn risau. knp? da lama tggal silat ke?
H : bukan..saya tengah demam ni..tak kuat sangat..hehe
Saya : ish..awak ni! hehe.ok.cg tak gtaw dorg nye..
H : Tq..cg nak suruh saya jadi spy untuk dorg ke?
Saya : Ha..boleh jugak.. bagus2
H : ok.. nanti apa2 hal saya bagitau cg lagi…
Saya : ok.gud! tq H sebab bagitau semua ni kat cg..

H : sama2 cg
Saya : Aslmkm..
H : Wkmlsm


H sign out


Saya termanggu..titisan jernih mula menitis dari mata. Terkedu. Kaget. Sedih. Terkejut. 1001 perasaan silih berganti mengisi kotak hati. Apa yang perlu saya buat untuk menyelamatkan generasi ini. Kawan-kawan, ini budak sekolah rendah! bukan sekolah menengah! Ya Allah..sangat menakutkan! Inikah generasi yang sering dilaungkan sebagai bakal pewaris kepimpinan negara. Generasi minda kelas pertama. Inikah yang kita mahu?


Sekali lagi saya mengiakan kata-kata Saidina Ali r.a

“ Zaman kamu dididik memang tidak akan sama dengan zaman kamu mendidik”

Saya masih ingat pada kata-kata Dr. Suhailah sewaktu last lecture tentang Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP)..
"..bila segala perancangan yang dibuat untuk pendidikan pelajar tidak berjaya, yang bersalah bukan guru sahaja, bukan ibu bapa sahaja..tapi, semua anggota masyarakat patut menjalankan tanggungjawab masing-masing..." [translate from english to malay]

kenapa saya berkongsi cerita ini?

Bukan berniat untuk mendedahkan keaiban sesiapa, bukan untuk menggerunkan bakal pendidik bangsa, bukan untuk menyalahkan mana-mana pihak, bukan, bukan, bukan!


Saya ingin mengajak anda bersama..

* Intailah adik-adik dan anak-anak kita

* Selidikilah dengan siapa mereka berkawan

* Jangan biarkan mereka selalu bersendirian

* Nasihat mereka bukan dengan marah atau tenkingan!

[Saya mula bimbang dengan adik-adik saya~ Ya Allah, jaga mereka!]

Semalam, saya cerita pada kak ti pasal budak-budak ni.. asalnya nak rahsiakan tapi nanti kak ti tau jugak bila baca post ni. Kami dah plan sesuatu, doakan semuanya berjalan dengan lancar sementara cuti sekolah masih berbaki seminggu dan sebelum budak-budak tu naik ke sekolah menengah yang lagi hebat cabarannya.


Misi cuti [ops cegah]

InsyaAllah..akan cuba selalu update dengan H untuk tahu perkembangan dan rawat budak-budak tahun 6 & cuba untuk jaga perjalanan budak-budak tahun 5 yang dah mula menunjukkan belang & cuba untuk tarbiyyah adik-adik di rumah walaupun tak berapa nak reti..huhu! apapun, cuba! cuba! cuba! Allah ada!

kisah anak murid 1


posted by radhiahsyahida

No comments











AlhamduliLlah..berkesempatan jugak akhirnya untuk kembali menjejak bumi La Salle2 selepas hampir 5 bulan meninggalkannya. Tadi, ada hari kecemerlangan sekolah kat sana. So, alang-alang baru habis exam dan menunggu 16 November untuk pulang ke gagang [bawasir], maka saya pun mengambil keputusan untuk menziarahi bekas anak-anak murid La Salle 2 yang tercinta.

Anak-anak murid saya

Hmm.. mereka masih macam dulu, yang comel masih comel, yang hampir matang terus matang, yang nakal sikit-sikit dah nakal banyak sikit je. Tapi, tak kisah siapapun mereka. Yang penting, mereka tetap dalam hati. Pelbagai peristiwa dalam kelas [gelak-gelak, kena marah, surprise dll] masih kekal dalam long term memory ini. InsyaAllah!

Anak murid saya

Dia seorang murid yang baik dan nakal sikit la. Selalu duduk depan dalam kelas. Bila saya mengajar, mesti dia suka menyampuk. Saya lagi suka, sebab boleh kenakan dia balik dengan tanya soalan yang susah-susah..hehehe~

Tadi, semasa saya tengok penyampaian hadiah, dia datang duduk sebelah saya. Dia macam nak cakap sesuatu. Saya tanya dia, nak bagitau apa? Dia keluarkan satu buku. Dia cakap buku tu diari dia. Uish.. saya terkejut! budak lelaki darjah 5 tulis diari. Saya ambik dari dia. Dia macam malu-malu kucing nak bagi. Saya ambik jugak..Saya baca..

"Aku ada 3 orang kekasih. A, K dan S. Aku keliru nak pilih yang mana satu. 3 orang semua cantik. Dia sayang kat aku dan aku sayang kat dia."

A

Aku sayang dia. Dia sangat cantik. Kalau kami keluar bersama-sama, dia selalu malu-malu nak cakap dengan aku. Dia suka cubit pinggang aku bila aku kenakan dia...................

K
Dia baik jugak. Tapi aku pelik kenapa setiap kali aku tak ada, dia selalu keluar dengan kawan-kawan aku. Dia suka pakai baju lengan panjang. Tapi takpe la.. aku tak kisah. sebab dia sayang kat aku...............................

S

kekasih aku yang ini gelap sikit tapi dia comel. Sebab tu aku suka kat dia. Tapi, kenapa A dan K tak suka kat dia. Aku selalu defend bila A dan K marah kat dia. Aku tak suka orang kutuk S. Sebab dia baik dengan aku........................................

Saya tutup buku dia. Terkejut. Ish..biar betul dia macam ni. Tak sangka betul dengan kisah cinta monyet zaman sekarang. Teringat saya dengan post umy baru-baru ni, bezanya kisah kanak-kanak zaman dahulu dengan sekarang.

Dulu, nak keluar bersama pun tak berani.. Apa lagi nak pegang-pegang tangan macam tu.
Dulu, nak kenal-kenal mesti pas surat bawah meja atau kirim kat orang tengah..tapi sekarang??huh!

Saya cuba untuk bersangka baik dengan menganggap ini sebagai proses untuk mendewasakan seorang manusia. Namun, dengan keadaan zaman sekarang, saya tidak mampu untuk bersangka baik lagi. Saya masih terfikirkan cara yang terbaik untuk menasihati mereka memandangkan satu hari nanti saya juga bakal mendidik. InsyaAllah.. Dan mad'u itu bukan budak sekolah rendah tapi sekolah menengah! huh, lagi berat tugasnya!

benarlah kata Saidina Ali r.a :
" Zaman kamu dididik tidak akan sama dengan zaman kamu mendidik"

Selepas itu, seorang lagi murid menegur saya dari belakang [murid tahun 6].

" cikgu..cikgu ada facebook? "
" ada je.. tapi tak selalu bukak. kenapa? "

" nak add boleh? tapi cikgu ambil email saya boleh? saya tak bawak kertas sekarang ni.."

" boleh aje.. "
[sambil memikirkan satu strategi baru untuk mengenali jiwa budak sekolah..huhu]

Sebenarnya ada satu lagi kisah pada malam ini. Kisah yang lagi mengejutkan saya sebagai seorang bakal pendidik..huhu. Nanti saya sambung ye...

toyol?


posted by radhiahsyahida

3 comments

AlhamduliLlah. [sudah habees!!]

mode penulis : lepak saja



Kenapa toyol? Aha..ini bukan blog seram atau mistik ye! Jom layan satu cerita sambil pegang note kat tangan [buat 'yang belum habis exam' la..hehe]

Pada satu petang, sambil makan petang, saya bersembang-sembang dengan roommates [isu exam la..ape lagi], kak wawa [3rd year] syok saja cerita pengalaman dia sembang dengan classmate dia yang dah berpangkat uncle dan auntie [polis yang amek degree kat UIA]. Ginilah lebih kurang..


kak wawa : "akak saja je tanya uncle tu tak bawak toyol ke time exam nanti..uncle tu pun jawab "uncle tak nak score sangat sebab kalau score tinggi nanti kena mengajar polis-polis kat sana plak"

Saya : "toyol kak??" [muka blurr]

Kak wawa : "lah..tak tau ke? toyol tu istilah untuk meniru lah.."

Saya : "erk??" [oh..adakah saya budak skema? serius tak tau orang guna istilah toyol untuk meniru]


t.o.y.o.l
[huhu..banyak kali la pulak tulis perkataan ni.. menyeramkan je~]

Saya tidak terkejutla bila isu meniru ni sering diperkatakan pada musim exam macam ni. Mungkin perbuatan ni tak terkecuali dari semua pusat pendidikan di dunia.

Faktor? Terlalu banyak untuk diperkatakan tetapi bila kita tidak yakin dengan pertolongan Allah swt, maka inilah yang terjadi.

Cuba kita bayangkan..

L [bukan nama sebenar] study untuk paper BM Lanjutan [bukan subjek sebenar], study hard nih! tambah lagi solat hajat tiap-tiap malam+du'a dari mak ayah kat kampung. Sebelum exam, masuk dewan dengan kaki kanan [berkat kut..], baca lagi du'a sebelum bukak paper.. tup..tup, setengah jam kemudian, buat keluar TOYOL dah~ Aduiish!



"Apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah.
Sesungguhnya Allah menyukai orang yang bertawakkal kepada-Nya"

[Al-Imran : 159]


t.o.y.o.l [ish..dia lagi!]


Macam mana nak bagi nasihat untuk orang yang suka pakai t...l ni?
Hurm.. kalau dulu, antara peraturan aspuri sekolah saya ialah pemakaian sarung kaki. Tapi, saya lebih suka untuk kaitkan pemakaian sarung kaki dengan aurat dan dosa bukannya peraturan aspuri semata-mata!


Tak pakai sarung kaki = Tak tutup aurat

Tak tutup aurat = Dosa la dik oii~


AlhamduliLlah, nampak jugak la perubahan adik-adik time tu. Moga mereka istiqomah! ameen.


So, cuba kaitkan dengan meniru jugak
..

Meniru = Lecturer tak suka
Lecturer tak suka = Tak ada keberkatan


Bak kata 'Ummi Mohd Adif' : kaf.. ba'.. raa.. kaf.. alif.. taa.. nun.. K.E.B.E.R.K.A.T.A.N! ^_^
Apa dia Mohd Adif? kaf.. ba'.. raa.. kaf.. alif.. taa.. nun.. K.E.B.E.R.K.A.T.A.N [haha..dah melalut]


1 lagi teori

Tak ada keberkatan
= Meniru

Meniru = Result 4.0

Result 4.0 = Dapat kerja best

Dapat kerja best = Dapat gaji best

Dapat gaji best = Bagi makan diri sendiri, anak, isteri, mak, ayah dll.


Tak ada keberkatan = Bagi makan diri sendiri, anak, isteri, mak, ayah dll.


Mahukah?
[soalan untuk iman saya dan iman anda]

Sekian, Terima Kasih ^_^

..antara kita berdua..


posted by radhiahsyahida

4 comments


Pernahkah aku..
Ralit bersimpuh merayu ampunanMu
Tekun memohon di sujud cintaMu
Sabar bertasbih puji hebatMu
Lelah terdampar di kekhusyukan rinduMu

Yang aku tahu
Angkuh menyapa nikmat dunia
Bangga mencium angan-angan maya
Tegar kudrat aku berkuasa
Senyum semilir pada yang tiada upaya

Akukah itu..
Di kanvas fikiran hanya
Kelam itu cahaya
Pahit itu gula-gula
Waras itu menderita
Tribulasi itu mainan jiwa
Air mata itu binasa segala

Akukah itu..
Yang hanya punya ketawa
Yang hati tiada deria
Yang putih tidak bertakhta
Yang hanya mengerti apa itu berpura-pura

Aku duga lagi
Tatkala sentapan menjelma tanpa pelawa
Tersungkur lalu membujur kaku
Sangkakan nafas terhenti namun tidak lagi

kerana Dia sayang pada aku!

Tika kepingin bermuhasabah
-monolograsya-
E16h/Saf

Nota cinta dari Dia

"Belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk secara khusyuk mengingati Allah dan mematuhi kebenaran yang diwahyukan (kepada mereka)...."

(Al-Hadid : 16)

[fellow followers]