2 kosong 2 belas


posted by radhiahsyahida

2 comments


Wahaa..mungkin saya agak ketinggalan dari orang lain. Mungkin orang lain berbulan-bulan yang lalu dah tengok dan komen tentang cerita ni. Tapi, takpela..lagipun saya bukan peminat tegar filem dan cerita. Tengok pun bersebab..terpaksa nak tahu jalan cerita serta idea dan pandangan orientalis barat tentang hari kiamat. Sebenarnya, cerita ni dah lama bersemadi dalam laptop, tapi memandangkan beberapa halangan tertentu, maka jadilah 2012 sebagai perhiasan yang memberatkan lagi GB dalam disk..hehe...[dah habis tengok, maka bersedialah kamu untuk di'delete' huh!]

Ini beberapa adegan yang sempat saya pause. Then, capture sekejap. Barulah seronok tengok, bukannya duduk statik je..huhu.



Berdasarkan pemerhatian saya, cerita ni agak menekankan konsep 'masih mengambil berat tentang keselamatan orang lain walaupun sedang dilanda bencana besar' sedangkan dalam AlQuran sendiri, Allah berfirman bahawa ketika bumi digoncangkan, wanita yang sedang menyusu pun sudah tidak mempedulikan anak mereka, apatah lagi orang lain..masing-masing hanya memikirkan tentang diri sendiri dan manusia ketika itu seolah-olah sedang mabuk sedangkan pada hakikatnya tidak. Boleh rujuk surah Al-Hajj, ayat 1-2.

Dan di akhir cerita, terdapat 1 kumpulan daripada mereka yang terselamat dari bencana besar tersebut dan seolah-olah mereka bakal meneruskan hari mendatang seperti sedia kala sedangkan di dalam hadis Rasulullah s.a.w telah nyata disebut bahawa semua manusia akan dibinasakan ketika berlakunya tiupan pertama dan dibangkitkan oleh Allah menuju padang mahsyar ketika tiupan kedua. Boleh rujuk surah Az-Zumar, ayat 68.

Tambahan, boleh klik di sini untuk melihat gambaran manusia juga tentang hari kiamat. Seronok dilihat jika menghayati surah Al-Waqi'ah dan Al-Qiyamah[ada rasa zouq!]

Biar apa pun motif mereka membuat cerita ini, terpulanglah. Cumanya, sebagai muslim yang yakin dengan kekuasaan Allah yang tentunya lebih hebat, maka tontonlah cerita ini dengan mata hati supaya iman kita semakin bertambah-tambah. Jika manusia biasa boleh buat gambaran kiamat sehebat itu, apatah lagi pencipta manusia! kan? AllahuAkbar!

[Allah lebih mengetahui]

p/s: Err..sila tutup laptop! bukak buku counseling skill 4 teacher sekarang!hee.. selasa ni ada midterm paper. ",)v

2 comments

[fellow followers]