alhamdulillah, rasa lega!


posted by radhiahsyahida

No comments



Alhamdulillah, selepas 2 hari fikiran 'terbang merata-rata', baru rasa mampu nak menaip di blog ni. Lega sangat sangat sangat bila 1 amanah yang sangat besar bagi saya telah selamat dijalankan. Walaupun bagi orang benda tu nampak simple, tapi bagi prinsip saya, setiap tanggungjawab yang diberi kepada kita walau sekecil manapun pada mata manusia, ia tetap dalam kiraan Allah di akhirat kelak.

Amanah yang saya maksudkan ialah program "Social Entrepreneurship Mentoring Camp for Orang Asli @ Kg Ulu Tamu" pada minggu lepas. Mula-mula rasa pressure jugak sebab tak pernah lead program yang agak besar macam ni. huhu. Tapi, alhamdulillah sangat sangat sebab dapat team yang sangat cool dan bagi full commitment. Memang tak mampu la nak balas keringat dan masa yang mereka sumbangkan. Tapi, sebenarnya terkilan juga sebab tak dapat tunaikan hak beberapa orang semasa program. Maaf ye, diriku hanya manusia biasa... yang emosinya berubah tak kira masa. Maaf sangat! T_T

Ini kali kedua saya menjejaki kampung Ulu Tamu. Alhamdulillah, mostly penduduk kampung bagi support utk program kami especially tok batin Alam yang sangat baik! Dari program-program sebeginilah saya belajar bagaimana nak mendekati orang-orang yang bukan muslim, tiada agama, dan kalau muslim pun tidak secara praktikal yang sepenuhnya. Belajar bagaimana untuk mendekati hati mereka. Tipula kalau kata tak penat bila buat program, penat weh.. tapi bila kita nampak bagaimana perlunya orang asli kepada muslim seperti kita, maka saya kuatkan juga semangat. Kalau kita tak laju, habisla mereka ditarik oleh mubaligh kristian yang sangat la hebat berdakwah dalam kalangan orang asli ni.

credit to fiqa~ mafa not semc ;)

Saya teringat dengan kata-kata seorang kakak ni, saya panggil dia kak mun. Dia cakap, bila kita nak mengajak orang ke arah kebaikan, kita perlu sentuh hati mereka dahulu. Sebab dari hati, segala-galanya boleh diubah. Nak menyentuh hati manusia bukan mudah tetapi tidak payah. Kerana hati manusia, Allah yang pegang. Jadi, kalau kita nak Allah lembutkan hati manusia yang kita nak sentuh ni, hubungan kita dengan Allah mesti kuat la.. Nak jaga hubungan dengan Allah, kena jaga solat. That's the formula! JAGA SOLAT.

Dari program ni juga, saya belajar 1 lagi perkara iaitu rasa tawakkal dan bersangka baik kita pada Allah. Contohnya kita betul betul dah berdoa pada Allah supaya beri yang terbaik untuk apa yang kita buat. Kemudian, bila dah dapat hasil, kita still rasa macam unsatisfied untuk beberapa perkara. Sedangkan kita tak tahu bahawa hasil yang kita dapat tu sebenarnya yang terbaik Allah bagi buat kita. Mana tahu kalau kita dapat apa yang target, tapi ia bukan terbaik? kan? Maka, itulah pentingnya konsep doa, tawakkal dan bersangka baik.

InshaAllah belajar dari pengalaman! belajar dari kesilapan! Yeah. dapat 1 lagi inspirasi ^^

"There are some things you learn best in calm, and some in storm" -Willa Cather

"Seorang da'ie itu jalannya harus terus. Menoleh sesekali supaya tidak terjatuh dalam lubang yang sama sebanyak dua kali"
-oh, tidak harus rasa lega lagi nampaknye. heh :P


ps: yeaaaaay, esok orang KL datang KL! the happiest week. lalala~
pss: oh ye, tahniah sepupuku, abg mir sudah menjadi suami orang. Dan juga sahabatku, kak simah dah menjadi isteri orang. Mabruk! Moga Allah beri yang terbaik untuk kalian. ;)

[fellow followers]