hidup, mati, hak, tanggungjawab, malu


posted by radhiahsyahida

3 comments


hakikat hidup

Alhamdulillah, 21 tahun Allah beri nikmat menghirup oksigenNya. Rasa malu pada Allah bila mengenangkan dosa yang bertimbun dan amalan yang tak seberapa. Bila diuji, baru mengadu macam macam. Bila menerima nikmat mesti gembira sampaikan dunia je difikirkan. malu...

21 tahun hidup.. Usia di saat Muhammad Al-Fateh sudah membuka kota constantinople. Maka, apa sumbangan aku untuk islam. Sedangkan amalan fardi pun masih perlu dimuhasabah. Moga Allah terus beri kekuatan. Walaupun kecil, moga setiap amalan diterima disisiNya.


hakikat kematian

Malam ni saya rasa sebak yang amat sangat. Tadi selepas balik dari MAFA Mentoring untuk adik-adik orang asli, saya buka internet untuk update info-info terbaru. Tiba-tiba terbaca pasal kejadian tanah runtuh di hulu langat. Tertengok satu gambar sebelum kejadian. Subhanallah anak anak yatim yang masih kecil lagi. Suci sangat muka mereka. ya Allah, sehingga sekarang rasa sebak & rasa sedikit cemburu kerana mereka lebih dahulu menghadapNya dalam keadaan seorang mukmin. Sebenarnya minggu lepas, saya dan family kakak telah pergi ke sungai congkak dan lalu di kawasan sekolah tahfiz tu. Terdetik di hati saya masa tu betapa beruntungnya mereka dapat menghafal alQuran di kawasan berudara segar setiap hari. Sesungguhnya Allah lebih sayangkan mereka.


hakikat hak dan tanggungjawab

Alhamdulillah, minggu minggu lepas dan minggu ini masih lagi sibuk. Amanah yang manusia beri bukan satu perkara main-main. Tapi kadang-kadang rasa bersalah kepada banyak pihak bila tak dapat tunaikan hak mereka dengan baik. Sesungguhnya daku hanya manusia.


hakikat malu

Rujuk hadis ke-20

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إذا لم تستحي فاصنع ما شئت

Jika kamu tidak berasa malu, maka buatlah apa yang kamu suka


Tazkirah yang saya dapat minggu ini. Zupp terus sampai kat hati yang sering berbolak-balik ini. Terasa sangat! Ianya bukan sekadar malu dengan manusia kerana yang utama ialah malu dengan Sang Maha Perkasa.

Sebagai contoh : Sedang kita online, azan isya' berkumandang. maka hadis ini seolah memberi amaran dalam ertikata sindiran. "Jika kamu tidak malu pada Allah yang beri nikmat laptop ini, maka solatlah di akhir waktu."

terasa kan.. :(

p/s: Dengarkan lagu ini. rasa macam air jernih ni laju je mengalir. ya Allah, jangan letak dunia di dalam hatiku.

3 comments

[fellow followers]