hakikat bahagia III


posted by radhiahsyahida

No comments

sambungan dari hakikat bahagia II
* untuk mdapatkan bacaan yg lebih jelas, sile press ctrl dan + scr serentak..=)

selepas study circle

5.38 pm

" emm..rai, petang esok rai ade kat bilik tak?" tanya kak Amalina, pelajar jurusan TASL merangkap naqibah usrahnya.
" petang esok?? insyaAllah ade kot. kenapa kak na?"

" oo..insya Allah, petang esok akak ingat nak ziarah rai..sebenarnya akak ade hal sket..tapi esok je la eh? boleh tak?"

" la kak na ni, ape plak tak bolehnya..tu..pintu bilik rai tu terbuka luas utk kak na tau..air bujang pun ade lagi..hehe" raihana cuba bersoloroh.
" ok la mcm tu, kite jumpe esok ye...thanx rai..jangan lupe buat air best2..assalamualaikum" kak na cuba membalas sambil mengenyitkan matanya yang bundar itu.
" waalaikumussalam kak na comey.."
masing2 meneruskan destinasi sendiri.

hm...abah! tibe2 fikiran raihana terarah kepada tujuan semalam. lantas hp sony ericson k530i miliknya itu dicapai. beri aku kekuatan ya Allah!
" Assalamualaikum abah...apa khabar semua kat rumah?
" waalaikumussalam...ha along, panjang umur...baru mama sebut nama along tadi..alhamdulillah kami sihat je kat sini..study macam mane?ok?"
"
alhamdulillah, stakat ni ok je..emm..bah, pasal hari tu...em..sebenarnye...along nak mintak maaf sgt kat abah dan mama...along mintak ampun..along tak dapat terima lamaran abang azrai.. " raihana tidak dapat menahan sebak lagi..nasib baik ketika itu dia sudah sampai di hadapan biliknya.
" along dah fikir masak2 ke sebelum buat keputusan ni?"
suara abah masih lagi tenang walaupun raihana tahu abahnya agak terkilan mendengar keputusannya itu.
" ye bah.. along rasa abang azrai bukan jodoh utk along...along dah mintak petunjuk Allah..maafkan along ye bah..along dah hampakan abah"
bertalu-talu raihana meminta maaf dari abahnya. perasaan bersalah terus menguasai diri namun petunjuk Allah semalam telah menidakkan segalanya.

semalam, selepas solat istikharah..di dalam mimpinya raihana melihat sendiri begitu banyak ular dan kala jengking di hadapannya..ketika itu, muncul pula wajah abang azrai yang hanya memandangya dari jauh..begitu jauh.


jelas! tanpa berpaling lagi dia mengambil keputusan itu..mungkin bisa menyakiti hati dan perasaan sesiapa tetapi raihana rela dan terpaksa...baginya, petunjuk dari Allah itu yang paling utama.

"
Along jangan la cakap macam tu..abah dan mama tak pernah paksa along..kami pun nak along bahagia dengan cara along. jangan bimbang, insya Allah, nanti abah akan cakap baik2 dengan pak cik manan ye..along rehatlah dulu." seperti biasa, abah tidak pernah berkeras dengannya dan adik2 nya yang lain...berkat didikan abah dan mamalah yang membuatkan raihana dan adik2 nya begitu hormat dan sayang kepada mereka. Abah dan mama yang tidak pernah putus mendidik mereka untuk sentiasa bergantung harap kepada Allah s.w.t
" terima kasih bah sebab faham keadaan along..abah pun jaga diri.kirim salam kat mama,angah dan adik..assalamualaikum"
" along pun sama..yang penting..jaga diri, iman dan amal.ade ape2 call abah..waalaikumussalam"
seperti biasa, itu lah pesanan yang tak lekang dari seorang insan yang bergelar abah..raihana berteleku di hujung katil.

.........................................................

Mahalah Halimah
2-3-8

" hmm..lambatnya kak na datang, dah pukul 5.30 ptg ni..cik ya sorang ni plak entah ke mana2 tak balik2 lagi.."
bebel raihana sambil memandang ke arah jam tangan kesayangannya itu. "boring la plak duk sorang2 kat bilik ni.." raihana memandang sekeliling biliknya yang baru siap dikemas..ha..hari2 dalam hidupku!!..tiba2 matanya tertancap ke arah buku karya Zainab al-Ghazali itu.. bila lah nak khatam ni..baik aku baca...lantas raihana terus menggapai buku berwarna purple itu...detik semakin berlalu..dia terus hanyut dalam pembacaannya...

"Assalamualaikum...rai...assalamualaikum.."
" ye..ye..waalaikumussalam..kak na ye? masuklah.."
buku ditangannya itu diletakkan di tepi bantal.
"apa khabar adik akak hari ni? lantas tangan mereka berpaut, pipi mereka bertaut..seutuh ikatan tasbih..bersatu kerana mengingatiNya yang maha Esa..
"alhamdulillah..macam ni la..macam kak na jugak tak gemuk2 lagi..hihi" raihana berseloroh sambil memeluk naqibahnya itu...
"ee...nakal eh adik akak..mane air bujang nye? cakap nk buat best2 untuk akak." amalina cuba membalas..
" tu ha...dah terhidang pun ats meja..nak tunggu tuan dia minum je..hehe..kak, de hal ape kak na nak bagitau semalam?"
"emm..hal tu agak penting la jugak..rai jangan terkejut tau.."
amalina memulakan bicara sambil buat2 muke suspen
" yela2..cepat la kak..berdebar rai ni..kut2 la rai ade buat salah...kena kompaun ke..huhu..nauzubillah min zalik"
"ha..tau berdebar..ade wat salah ee?hehe..rai ni..takde la, akak main-main je..hmm..hal ni lebih besar dari kompaun tu la rai..sebenarnya macam ni..rai kenal kan bro hakeem, Presiden PERKIM tu? hmm..akak diamanahkan untuk jadi org tengah dia, sebenarnya...em.. bro. hakeem tu nak lamar rai sebagai zaujahnya..."

seperti terlepas mulut buaya termasuk mulut singa...raihana terkedu lagi mendengar perkhabaran itu..hatinya yang baru mulai tenang kini bergolak lagi..ujian apakah lagi yang menimpanya ini...bukan dia tidak senang dengan hal2 seperti itu tetapi ade sesuatu yang menghalangnya untuk mengiyakan syariat islam yang sangat suci itu..sesuatu yang pasti disebalik perjalanan fantasinya, tetapi dia sendiri keliru dengan kata hati yang sering berbisik itu..

raihana cuba menenangkan dirinya.."aku mesti kuat! ya Allah, bantu aku!" lantas dia teringat dengan sepotong ayat dari surah al-baqarah ayat 286
" sesungguhnya Allah swt tidak akan membebani seseorang hambaNya itu melainkan apa yang terdaya baginya "


"akak, rai ucapkan terima kasih banyak2 atas pertolongan akak.insya Allah rai dah punya keputusan, tapi bukan sekarang..esok, segala-galanya akan rai khabarkan melalui surat kepada dia..maaf ye kak na sebab dah nyusahkan akak"

" ala rai ni...kak na tak kisah pun. ni kan tanggungjawab akak untuk sampaikan amanah orang. lagipun.. bro hakeem tu kan ketua akak. dia tahu yang rai ni ahli usrah akak..sebab tu dia mintak tolong sampaikan niat baik dia ni..mungkin dia tak nak timbul zina hati dan menjaga syariat agama kita. sebab tu, dia nak tamatkan zaman bujangnya cepat2..
"hmm..ok la..rai pun dah yakin dgn keputusan rai ni..tapi esok lah ye.."
raihana mengenyitkan matanya...tapi di dalam hatinya, hanya Allah yang tahu.

.................................................................

malam itu....

hmm..apekah yang berlaku malam itu?? benarkah 1 konflik bakal berlaku antara mereka? humaira+hakeem+raihana= mumkin am la? nantikan...ngee~ (*_*)

sila click disini ok..=)

* hakikat itu memang membahagiakan

[fellow followers]