2in1 je la...


posted by radhiahsyahida

4 comments

SAIMEN


on9 YM..

status bdk2 BAR..'busy', 'i hv lots of assgmnt' n many more..


pi maktabah CFS..

venue : GF


aish!ramai dak2 BAR duk saling mengintai antara rak..terdongak2 ke atas..membelek2 kitab baru mahupun usang..

huh! cuti yg membuatkan kami tidak bercuti..
plus U.J.I.A.N
" ujian adalah tarbiyyah dari Allah..apakah kita kan sabar ataupun sebaliknya... " lirik yg xpernah asing dari kotak fikiran ni..sebagai syifa' dikala laraaaa...


semoga kita saling memperingati bahawa dikala kita hanya ditimpa sedikit ujian.. sedangkan orang lain mungkin lebih hebat lagi ujian Allah terhadap mereka..
REDHA itu PENTING! SYUKUR itu PERLU!

*buat anda yg burn tiket balik kg, semoga Allah memberkati pengorbanan anda (^_^)

..this path may be difficult,but..the final destination is certain..

.......................................

DEBATE


premis : Lelaki lebih layak untuk menjadi pemimpin..
adus! saya jadi mu'arodhoh maa..


ketua hukumah yg mantop..huh!

pagi tadi, dengan task yg diberi oleh Bro.El...kami telah bertemu di arena perdebatan..hurm..hakikatnya memang lelaki lebih layak untuk jadi seorang pemimpin even dalam dalil naqli sendiri terbukti..saya pun bukan berminat sgt nak membangkang tajuk yg ada kaitan dgn hukum syariat ni..taapiii...bercakap dengan hakikat zaman sekarang, ciri2 utk menjadi seorang pemimpin lebih didominasi oleh kaum wanita..bukan saya nak bias ke ape..tapi hakikat!
Yg Dipertua El Muhammady yg xtua..unavailable la tapi..hehe

dengan kosa-kata 'penguasaan ilmu',memang enak utk saya menyampaikan hujah..rase mcm nk tambah jadik 3 jam je..hehe..saje nak bagi cth terdekat sket : kemasukan pelajar ke CFS,IIUM sessi 08/09, nisbah brothers kpd sisters ialah 1:3..so, gimana nak cari pemimpin terbaik nih?

erm..satu lagi, dengar cite majmuah 4..mu'arodhoh yg menang..tapi YB-YB pembangkang ini terdiri dari kaum adam?? huhu..kaum mereka pun bangkang dis premis~nasib2..


kesimpulan : bab penguasaan ilmu ni memang tak dinafikan lebih didominasi oleh kaum nisa'.. pihak berwajib @ mana2 ceramah motivasi memang slalu bagi nasihat kat kaum adam ni..tapi masalahnya, yg menyebabkan lelaki tak dpt mendominasi kebanyakan aspek penting ini disebabkan oleh mereka2 yg 'melalut siang mlm', 'kaki melunjur tak kenal orang', 'hisap dadah hisap gam', 'merompak mencuri siang malam'..ye!mereka inilah!! jadi..kesian jugak kalau yang asyik kena perli ialah kaum adam yg sudah bermotivasi dlm erti kata yg mempunyai semangat untuk memajukan diri..fikir2..


se lagi nak relate dgn 1 isu yg saya seringkali terfikir..

" talk @ forum @ ta'lim @ ape2 jela yg berkaitan dgn pengajaran agama yg sering dianjurkan..."

tujuan sebenarnya?? nak islahkan manusia kan?? especially nak tujukan untuk yg masih 'kurang berilmu pengetahuan agama' (bukan xberilmu lansung!jgn slh faham..), paling utama nak baiki 'akhlak2'..

tapi kan..tibe2 terfikir..
kenapa bila dibanci akan kehadiran pendengar..kebanyakan mereka bukan dari golongan target ini? (bukan bermaksud yang hadir tu hebat2 dan berilmu agama tahap dewa)phm2 sendirik la yek..so..macam mana mesej berjaya untuk deliver?~asyik pending aje...dan target untuk mengislahkan golongan ini sampai ke sasarankah @ sipi2 sajekah @ tak kena lansungkah?

musti compulsory kah? huh..habisla ade org mengamuk!

Allahu'alam..

" semoga Allah memudahkan apa yang susah, menyenangkan apa yang payah "

..kullu syai minHu..


4 comments

  1. Anonymous
  2. nas_asya

[fellow followers]