kerana nila setitik


posted by radhiahsyahida

No comments

when u read this..it doesn't mean dat the writer is perfect one ok..! but..she tries to be..insyaAllah

beberapa hari lalu...
melewati tangga ketika pulang dari pasar malam di Kajang..mataku tertancap ke arah 2 orang kanak-kanak comel bermain-main di atas meja yang terletak di tepi tangga menuju ke lif..ibu mereka turut berada di tepi.Hatiku tertarik untuk memerhati gelagat mereka..

tiba-tiba...

"kenapa buat macam tu?? lempang kang!!"

adus..pendengaranku merasa sakit sekali dengan sebaris kata yang terluah itu..sakit dengan kata-kata yg dilemparkan oleh seorang ibu terhadap anak comelnya yang tidak berdosa. Apakah tidak wujud uslub lain yang sesuai dizahirkan oleh seorang ibu untuk mendidik anak-anak yang masih kecil?


'L.E.M.P.A.N.G' atau dalam erti kata lain tampar atau perkataan yang sewaktu dengannya.. hatiku terusik...biarpun bukan dilemparkan kata-kata itu keatasku tapi aku tidak bisa melihat seorang budak kecil dimarahi oleh ibu mereka dengan kata-kata yang bagiku sangat kesat..bukan dari seorang kawan, bukan dari seorang abang, tapi dari seorang ibu..IBU!


orang boleh cakap, mind ur own bussines.. tapi cuba kita fikir jika hanya dengan kata-kata sebegini mampu mencorak masa depan si budak tadi.. lagipun kajian mengatakan, manusia mula belajar untuk berfikir, mengikut, beraksi ketika di usia mentah ini lah..so, kalau awal2 lagi sudah didedahkan dengan ayat-ayat mcm ni..macam mana ye masyarakat di malaysia nanti??


kadang-kadang orang boleh anggap sesuatu perkataan 'kurang baik' yg diluahkan itu secara remeh-temeh, but it will give the big impact for some situation..semoga nila yang setitik tu tak tumpah ke dalam susu yang satu belanga itu..hurm..satu lagi..ape best lempang? lain kali bagi la maruku ke, lempeng ke, best jugak..hehe..bukan lempeng terbakar la tapi..=)

~sekadar hiasan~

entri kali ni sekadar perkongsian dari penulis untuk sama-sama mengislahkan qoul(percakapan) kita dalam kehidupan seharian..especially with people around us..

" practises make perfect.. but, nobody perfect.. so, don't practise?? " erk..

[fellow followers]