hiasan dunia juga boleh jadi fitnah dunia


posted by radhiahsyahida

7 comments


Rasulullah SAW bersabda:

"Tidak aku tinggalkan fitnah selepasku yang lebih boleh membawa mudarat kepada lelaki selain wanita" (Hadis riwayat Bukhari)

Hadis ini kurenung dalam-dalam, kubaca berulang-ulang. Rungsing hati mengenangkan kisah yang menimpanya.

***

Wanita, kerana Allah telah menetapkan kita, kaum kita ini fitnah bagi lelaki.

***

Secara logiknya, bila seorang manusia yang waras akalnya, dikhabarkan kepadanya bahawa fitnah ada di depannya. logikkah dia untuk melalui jalan hadapan? Amat tidak logik bukan..

Maka, wahai diri ini, awak dan mereka.. andai benar fitnah itu masih berlegar-legar mencari kita, pilihlah jalan lain, masih ada banyak jalan untuk kita lalui. Jalan yang menyelamatkan kita di dunia ini. Jalan yang Allah terus redha dengan langkah kita. Carilah, carilah.. jangan hanya menanti dan terus menanti. Jangan terus berputus asa dengan apa yang telah menimpa.

***

Percayalah, ujian ini hanya sikit kalau nak dibandingkan dengan mereka yang lagi teruk diuji. Dan bersyukurlah dengan nikmat yang Allah bagi ni. Andai tidak diduga macam ini, mungkin kita tidak sedar dengan apa yang kita buat selama ini. Pada hakikatnya, memang hanya manusia luar yang mampu menilai diri kita, bukan diri kita sendiri sebenarnya...

***

p/s : kuat keh. keh? i'll lend my ears and hands for u my dear, even though i cant see u now :(

-me-
seorang manusia
yang tak logik tak pernah buat salah
so, kita sama je okeh!
cool balik, don't down down la.. :)

7 comments

  1. ilhamie

[fellow followers]