cerita-cerita


posted by radhiahsyahida

No comments

Cerita 1

Satu petang, seorang manusia iaitu saya telah bermimpi. Bangun saja dari tidur, beliau terus mendapatkan Z550i lantas menaip..

"Umi, rindula masakan umi..sapa mimpi kediri sakni..huhu"

Lantas ummi beliau membalas

"Kesian pulak dengo! memang ah sedap. Kmarin masok ayam kerutub n pudng raja.Ari ni plak gulai garaman dgn laici. Smbut kepulangan kak ma! Jgn bimbang, yah balik kekgi umi masak spesel gok!!"

(^_^)v

Cerita 2

Seorang manusia berkata kepada membernya..
"Eh, buka puasa nanti kita nak makan apa?"
"Kita beli nasi tomato nak? kat cafe mahalah jela.."
"Ala..tak syok ah beli kat mahalah, jom pegi bazar ah..boleh cuci-cuci mata sket"
"Jauh kot bazar tu, baik kita pergi bukak puasa kat masjid..free je.lagi jimat!"

Ini cerita disebalik ramadhan. Makan! Alhamdulillah, bagusnya mereka menjaga amanah Allah dengan tidak mengabaikan keperluan jasad mereka iaitu perut. Tapi alangkah indah jika cerita 3 turut berlaku dikalangan kita..

cerita 3

Seorang manusia berkata kepada membernya..
"Eh, hari ni dah 3 ramadhan..tak isi lagi makanan hati untuk hari ni.."
"Ha'ah la..tu la..busy sangat hari ni..jiwa rasa kosong je. Macam tak makan seminggu "
"Ores, hari ni kita buat tazkirah 10minit dulu.bleh? Bagi warming up dulu roh2 ni"
"Baik bos! lepas asar kita baca ma'thurat and then tadarus Al-Quran ye.."

Hmm..wujud ke cerita 3? Mungkin ada..(mungkin ye..belum tentu!) tapi payah kan? Bercakap mudah tapi mengamalkan hanya kita, roomate kita dan Allah je tahu..(eh,roomate kena tahu ke?huhu..)

Sambung lagi..

Cerita 4

Pada pagi tadi yang damai tepat jam 6.44 am, seorang manusia iaitu saya dapat sms dari rakan beliau iaitu fiza..
"dhiah, my fren just died 2hours ago"

Selepas berbalas sms, dipendekkan cerita, arwah Hafifi Hazwan (Engineering Student, IIUM) bersama rakannya farid pergi ke swimming pool dekat Male Sport Complex sementara menunggu waktu sahur. Then, kerana beberapa sebab yang menyebabkan arwah yang lemas tak dapat diselamatkan oleh rakan beliau. Lihat! Betapa kuasanya Allah nak mentakdirkan saat kematian arwah yang mungkin tak terduga oleh kita. Pagi ramadhan yang penuh barakah.

1.16pm
"Dhiah, tensen betul masuk klas tadi, bdk2 ni x faham ke orang tu da mati.Leh gi salahkan dak tu mandi kolam luar waktu"

Sesungguhnya setiap Qada' Qadar Allah itu ada hikmahnya. Bagi saya, tidak perlu mempersoalkan kematian seseorang! Tapi, persoalkan diri sendiri, cukupkah amalan kita as hamba yang masih hidup! Mungkin pagi ni arwah, mungkin lepas ni......? Kematian yang berlaku di depan mata sebagai tazkirah untuk yang bernyawa.

Al-fatihah untuk arwah! semoga beliau tergolong dari ashaabul yamin

Allahu'alam..

Sedikit perkongsian untuk kalian yang ingin mendapatkan checklist amalan di dalam bulan Ramadhan. Boleh klik untuk besar, kalau nak softcopy, just email at rasyaqiera22@yahoo.com

[fellow followers]