Ebi dalam kenangan


posted by radhiahsyahida

No comments


pagi tadi sebelum bersiap untuk ke study circle, saya dapat sms dari ummi.

"yah,izah tengah bersedih sebab ebi mati kena langgar semalam"

Saya tergamam seketika. Ebi dah mati! bukan tidak menerima qada' qadar Allah. Tapi lebih memikirkan keadaan izah yang terlalu sayang pada kucingnya itu. Padahal, semalam kami baru bergurau mesra dalam sms, bersembang 1001 cerita. Tiba-tiba, pagi ni dapat sms dari ummi bagitau izah tengah menangis teresak-esak.

Izah
Seorang yang penyayang. Sayangnya pada binatang sehingga menyebabkan dia bercita-cita untuk menjadi seorang doktor haiwan suatu hari nanti. Dia tidak geli untuk membersihkan luka ebi. Kalau pergi supermarket, yang dia mahu hanyalah friskies untuk ebinya. Balik dari sekolah pun, ebi yang menantinya. Ebi sayang izah dan izah lagi sayang pada ebi!

Ebi
Boleh dikatakan dialah big boss segala kucing. Tempatnya mesti di dalam rumah berbanding kucing-kucing lain yang sekadar menjenguk di muka pintu untuk mengharapkan sesuap nasi setiap hari. Ebi nakal! pernah pecahkan pasu ummi tapi takpe, ummi tak marah sebab ummi pun sayangkan ebi.

Kami
Kalau dulu, agak kurang senang dengan kehadiran kucing. Tapi ebi lain, dia dengar kata, tak 'buang' merata-rata, nakal, manja. Maka, persepsi kami terhadap keluarga kucing sudah berbeza sama sekali. Kami tidak anti kucing lagi. Kami sayang ebi!


Sekarang, ebi sudah tiada lagi. Ebi bertuah, perginya dari dunia ini tidak akan dihitung amalan di akhirat sana. Ebi suci walaupun dari secalit dosa berbanding kami tuannya yang kadang-kadang tenggelam dalam nikmat dunia. Apapun, semoga ebi dapat membantu mizan kami di akhirat nanti. Sebab kami yakin ebi tahu kami sayang padanya!

[fellow followers]