kisah saya dan blog


posted by radhiahsyahida

4 comments


kenapa blog?

saya kira topik ini sering dibicarakan oleh para blogger, mengenai kemusykilan atau pertanyaan umum kenapa mereka berblog?

kenapa ye? suka-sukakah? mencari glamourkah? punya cerita yang banyakkah? orang terkenal seantero duniakah? banyak betul 'kah'...(jangan gelak kah5..tak baik!)

Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal (hujurat:49)

Hakikat hidup
Manusia yang dicipta oleh Allah secara sempurna itu tidaklah sempurna dalam menjalani kehidupan lantaran jiwa dikuasai oleh nafsu duniawi dan juga janji syaitan laknatullah yang ingin menyesatkan anak adam hatta ke hujung nyawa.
Lantaran itu, perkongsian demi perkongsian perlulah dilakukan untuk memandu kehidupan sendiri. Maka, kerna itulah blog tercipta.mungkin?

Jumud dan terbuka! Mahu pilih yang mana satukah kamu?
Ilmu itu luas. Seluas ilmu kita hanyalah seumpama setitis air di lautan jika dibandingkan ilmu Allah. Maka berfikirlah dengan menggunakan akal yang paling waras. Jumud jangan! terbuka juga tidak! Bersederhanalah. Itulah sebaik-baik cara.

Syok sendiri?siapa itu?
Ada orang kata, blog lebih sesuai untuk tempat tulis ayat skema-skema sebagai nota kepada manusia. Iye ke?
Ada orang kata, blog lebih sesuai untuk tempat bisnes. Ada gunanya dan tidak membuang masa bila mengadapnya. Iye ke?
Ada orang kata, blog lebih sesuai untuk tempat orang berpolitik supaya lebih senang dan tenang untuk meluahkan pendapat dan idea. Iye ke?
Ada orang kata, blog lebih sesuai untuk orang berpuitis sebagai wasilah untuk meluahkan isi hati (bicara bisu katanya). Iye ke?

Banyak betul orang kata, ini pula kata saya :

Blog,
Kamu free. sebab itu semua orang buka kamu, guna kamu, sayang kamu, selalu terkenang-kenangkan kamu.
Blog,
Kamu sebenarnya pelbagai fungsi (nenek saya cakap, multipurpose), bukan untuk bisnes saja, bukan politik saja, bukan puitis saja. Kamu macam astro, macam-macam ada!
Blog,
Saya suka buka kamu, cari maklumat ketika saya perlukan kamu untuk tujuan belajar. Kadang-kadang, tengok orang buat bisnes abaya, tudung dll. Saya kagum walaupun saya tak mampu buat macam tu. saya suka baca idea dan pendapat orang tentang isu semasa, masyarakat, politik malaysia yang kian ribut, dari situ saya buat penilaian. Saya suka baca cerita tentang kehidupan manusia. Kisah baytul muslim buat saya teruja sebab saya mahu belajar untuk hidup daripada kehidupan mereka. Orang bahagia, saya lagi bahagia!

Tapi blog,
Bila saya buka kamu, saya tengok yang keluar adalah ayat skema panjang berjela, hujah yang entah kemana isinya ditambah pula copy paste idea orang lain menjadi cara untuk isi kamu menjadi semakin panjang. Maka saya tutup kamu blog. Maafkan saya, bukan saya tidak hormat cara penulisannya. Setiap mereka punya rasa, punya cara tersendiri. Mereka juga hebat kerana mampu berkarya. Cuma ia sedikit tidak kena dengan jiwa saya.

Lantaran itu, saya bahagia bila orang makin suka pada kamu, makin ambil berat tentang kamu.

Tapi blog,
Saya simpati pada kamu kerana kadang kala ada anak-anak adam yang menyalahgunakan kamu. Kamu dijadikan tempat untuk mereka memotretkan kisah-kisah maksiat mereka, kisah-kisah cinta yang bakal menghampiri gerbang zina, kisah-kisah yang merosakkan pandangan manusia. Saya tahu kamu sedih. tapi apakan daya, kamu tidak punya cara untuk menghalang. Tapi blog, kamu jangan risau sebab dosa mereka tidak akan menjadi beban kamu kelak! Ha..bagus. kamu sudah senyum!

Blog,
Walau apapun kamu, bagaimanapun kamu, kamu memang berjasa! kamu memang berguna. Moga kamu terus kekal selagi bumi tidak tenggelam supaya generasi saya terus menatap kamu, membaca sejarah dulu sebagai teladan menuju masa depan. Saya ingin mereka belajar dari pengalaman!

4 comments

[fellow followers]